Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.04.2009 00:02 - Микеланджело. Духът, превъзмогващ мрака
Автор: naumova Категория: Политика   
Прочетен: 32696 Коментари: 44 Гласове:
0

Последна промяна: 16.04.2009 03:38


Върху една Микеланджелова рисунка на Давид е запазен кратък поетичен фрагмент:

Давид със прашка -
аз  със лък.
Микеланьоло.
Високата колона рухна.

Твърди се, че неговият смисъл е неясен. Възможно е да става дума за твореца, сражаващ се с времето. Възможно е да става дума и за други неща. Каквото и да е кодираното значение, то не отнема нищо от силата и истинността на това лаконично признание.
Трудно е да си представим, че тези четири реда, написани сякаш на един дъх, в спонтанен изблик на чувството, принадлежат на същата ръка, която с безмерно търпение създава фреските на тавана на Сикстинската капела. В продължение на три и половина мъчителни години Микеланджело рисува - върху скеле, легнал, с очи, приковани към тавана, без да допуска когото и да било до творението си. Концентрация на вярата в битка с отчаянието. Доказателство за деятелната творяща сила на таланта.
Днес, в нашите семпли, вестникарски времена, трудно можем да си представим, че цялата тази пренапрегната съсредоточеност е родена от гражданска и политическа страст, от човешката способност на една силна натура да приема страданието и да му се противопоставя. Разбираме ли днес изобщо какво е страстта, какво означава да се обтегнат силно тетивата на лъка?

За силата на духа, превъзмогващ мрака, говори Томас Ман:

"Каква бездна от страст - свидетелство за титанична, измъчена жизненост, е съсредоточена тук в словата! Той, "напълно отдалият се на изкуството", роденият за него и "пламнал по него като от любов", излива в сонети гражданската си ярост и мъка, той, "стъпканият от нищета и робство в земята", е готов да посегне на живота си заради гибелта на  флорентинската република, заради диктатурата на Медичите. Той хвърля гръм и мълнии против Флоренция, против "гнездото", родило Данте и него и гнусно, неблагодарно, позорно прокудило поета, предизвикващ безграничното му възхищение. Тук...се долавя тонът на Платен, тонът на доброволния изгнаник, на озлобения срещу родината си поет, върху когото лириката на Микеланджело е без съмнение силно влияла.

По-лесно се кълне народ, прокудил Данте,
отколкото с възхвала да се стигнат Дантевите сфери.

Неблагодарност е горчивото оплакване, което той повдига и против Юлий ІІ, светейшия владика; трудът и предаността на този художник са придали ослепителен блясък на папския престол, а папата "не дава пукната пара" за неговото съществуване - del mio tempo non ti ncresce o dole! Колко лош, долен, безбожен е изобщо светът! Ако бедността има някакво значение в очите на бога, как ще отсъди неговият съд тази държава, "в която поради смърт и войни вече няма спасение"? Защото нищ и жалък е той в тази юдол плачевна, но вярва като убеден християнин, че заради земните страдания го чака слава на небесата: "Моето място е на небето - казал той веднъж - заради мъката, която тук понасям." Защото небесата "отхвърлят световната мъдрост суетна" и по тяхна повеля той "жъне тук плод от дърво, сухо до корен".
Потънал в дълбока печал, каква жътва пожънва той с могъщите си ръце! "Цялата моя радост е в скръбта" - е казано на една място у него и ние с тръпки на благоговение четем сонета, съчинен вероятно на скелята по време на работата му над "Страшния съд"..."  ("Еротиката на Микеланджело", 1950)


image




Гласувай:
0



1. naumova - Неоплатонизмът. Метафизичната ...
16.04.2009 00:50
Неоплатонизмът. Метафизичната жажда на флорентинската "академия". Дворът на Лоренцо Медичи. Фичино, Пико дела Мирандола.
Залезът на Ренесанса. Драматизмът, трагизмът. Драстичната промяна във въображението на християнския свят.
Способността да изпитва любов. Огромното волево напрежение. Наистина прекрасен.
цитирай
2. raylight - Високата кула рухна
16.04.2009 08:48
звучи, сякаш се е сбогувал с определи идеали или илюзии, въпреки, че смятам, че е свързано с отношението на Църквата към статуята на Давид
цитирай
3. анонимен - Bloody Mary
16.04.2009 11:22
http://www.youtube.com/watch?v=QBm9zc-7kZY&feature=related

На героите от вчерашния ден..
цитирай
4. tili - Ako съпоставим времената на Микеланджело с нашето -
16.04.2009 11:24
кой ли щеше да си спомня папа Юлий ако Великия Майстор не беше работил за гробницата му? Кой ли щеше да знае, че е живял някой си епископ Колоредо ако не го свързвахме с Моцарт? Каква убога нищета ше оставят след себе си днешните ни управници. Кои творби ще жалонират това време? Нещастното недоносче, наречено "Света София" !! Няма страдание нито възторг - жалка сива пустиня!
цитирай
5. naumova - re: Bloody Mary
16.04.2009 11:51
http://www.youtube.com/watch?v=fJb7WG1tYyk

На героите от всички времена.
цитирай
6. naumova - re: raylight
16.04.2009 12:04
Не знам... Може би казва, че е като малко момче, сравнен с малкото момче Давид, и че се сражава с недостижим идеал. Израз на избликнало от сърцето християнско смирение.
цитирай
7. naumova - re: tili
16.04.2009 12:19
Кой днес иска да е като малко момче, сравнен с малкото момче "Микеланьоло"?
цитирай
8. luben - Мисля
16.04.2009 15:29
че разбираме какво е страстта. Просто изразните форми са различни. И мисленето ни. Но чувствата...май не са се променили от 4000 години насам (по-точно - откакто има писмени сведения за тях от нас - хората). Е - верен е и аргументът, че изкуството от някои епохи е оставило най-силно въздействие през вековете.
цитирай
9. naumova - Не, не, не чувствата,
16.04.2009 16:32
и не изкуството даже, а способността за психо-физическо напрежение, превърната в деятелна, съзидателна сила. Воля и смирение?
цитирай
10. raylight - Аз не мисля,
17.04.2009 09:30
че смирението и Ренесансът по принцип се връзват?
цитирай
11. luben - добре казано
17.04.2009 10:20
ала не е ли психо-физическото напрежение друг термин (най-общо) за чувства?

Съзидателната сила е едно, волята - друго, смирението - трето... те почти винаги играят роля, ала покрай тях има още една цяла палитра чувства (или някаква по-точна дефиниция :) )

Райлайт - според мен Ренесансът има общо със смирението, но смисълът му (нещо се ражда отново) е в това, че се откъсва от смирението, догмите и т.н. Не ползвам терминът "мрачни средни векове", защото се оказва (при по-внимателен прочит), че те съвсем не са мрачни, но все пак Ренесансът е акордът, с който почва съвременната човешка симфония (не гледам политиката - там основните фактори са Англия с нейната парламентарна демокрация, протестанство на Лутер и т.н.)
цитирай
12. naumova - Re: raylight Контраренесанс
17.04.2009 13:43
В средата на 16 век сме. Микеланджело умира през 1564 г. Късни за развитието на Ренесанса в Италия години, отбелязани от отместване и промяна в мисловната нагласа. Няколко събития от това време: опустошаването на Рим от армията на Карл V през 1527 г.; прословутият Тридентски събор през 1545-63 година, който усилва укрепването на инквизицията, преобразувана по испански образец; през 1557 г. папската курия въвежда строга цензура и публикува "Индекс на забранените книги", (сред които, между другото, попадат съчиненията на Бокачо). Период на религиозна строгост, общ както за новото католичество, така и за протестантството. Италианският хуманизъм с неговата безгранична вяра в хармонизирания свят и в достойнството на човека се отдръпва, за да даде път на скептизицма и мрачните предчувствия. Единствената сигурна опора остава вярата, религиозното вдъхновение. Кръгът се е завъртял обратно, към самото начало на Ренесанса и към живите средновековни традиции в него. След Микеланджело идват Бернини, Боромини и Пиетро да Кортона. Ето един цитат от "Цивилизацията" на Кенет Кларк, който съвсем точно (освен това остроумно) описва това завръщане на 17 в. към 16-ти, на 16-ти век към 12-ти:

"Как е постигната тази победа? В Англия на повечето от нас са втълпили, че тя се дължи на инквизицията, на списъка на забранените книги и на йезуитския орден. Аз не мисля, че такъв мощен изблик на творческа енергия, какъвто наблюдаваме в Рим между 1620-1660 г., може да бъде плод на негативни фактори, но признавам, че по онова време цивилизацията е била зависима от известни предпоставки... Първата от тях е, разбира се, вярата в авторитета, в абсолютната власт на католическата църква. Тази вяра обхващала и такива обществени слоеве, които днес считаме за бунтарски по природа. Донякъде ни шокира обстоятелството, че с едно единствено изключение големите художници на онова време са били все искрени, покорни християни. Гуерчино прекарва голяма част от утрините си в молитва, Бернини също се моли усърдно и прави духовните упражнения на св. Игнаций Лойола; дори Рубенс ходи всяка сутрин на литургия, преди да започне работа. Изключението е Караваджо, който прилича на герой от съвременна пиеса, само че по една случайност е много добър живописец.
Този конформизъм не се дължи на страх от инквизицията, а на съвсем простото убеждение, че вярата, която е вдъхновявала големите светци от предишното поколение, трябва да направлява и нашия живот. Средата на 16 в. е период на святост в католическата църква, който почти може да се сравнява с 12 в. Св. Йоан от кръста, големият поет на мистицизма; св. Игнаций Лойола, воинът-ясновидец, превърнал се в психолог; св. Тереза от Авила, голямата учителка с нейното неотразимо съчетание на мистични преживявания и здрав разум, и Карл Боромеус, строгият администратор - няма защо да сме вярващи католици, за да изпитваме дълбоко уважение към онова половин столетие, което е могло да роди тези големи фигури. Игнаций, Тереза, Филипо Нери и Франциск Ксавие - всички са канонизирани в един и същи ден, 22 май 1622. Това е било нещо като кръщение на един възродил се Рим."

цитирай
13. naumova - re: luben Така, така, така! :))
17.04.2009 14:30
От дума на дума и право във "virtu" и "virtuoso"- неща, които днес смятат, че познават само политолозите (доста самонадеяно убеждение, според мен). Опасна територия. :)) "Измивам си ръцете", както предвидливо се изказал в тоя ден Пилат.
цитирай
14. tili - Да не забравяме и фанатичния Савонарола,
17.04.2009 18:43
който е успял да внесе смут дори в такава светла душа като Ботичели.
цитирай
15. naumova - re: tili А, да, Савонарола...
17.04.2009 21:32
Този предтеча на тоталитарните изстъпления, който разправял, че единствената полза от Платон и Аристотел (които изучавал внимателно) е, че са измислили аргументи, които могат да се използват срещу еретиците. Ужасяващ фанатизъм.
цитирай
16. clan - За жалост,
18.04.2009 14:20
стигнахме до там да се възхищаваме на несъмнено великите достижения на Западната култура, защото тук няма кой да изгони търговците от храмовете.Поздрави и весели празници!
цитирай
17. luben - А дали
18.04.2009 14:57
Пилат наистина го е казал (малко вероятно е той да е решил да не осъди Христос) или пък по време на писането на евангелията (70-80 години по-късно) поради наличния християнско-еврейски конфликт и желание Рим да се представи по-малко кърват, нещата не са леко преиначени? Само теза/питане.

Всъщност има поне 2 категории "професии", дето почти нищо не познават, но говорят за всичко и оказват сериозно влияние на хората/обществеността - това са политолози и журналисти. Те могат без проблеми да изкарат черното-бяло, обратното или на райета. Но навлизаме в едни дълбоки води, където тинята и калта влекат надолу ;)

Цитатът на Кларк е разкошен, но аз не мисля, че това да си религиозен е означавало всяка фибра от твоето тяло и гънка на мозъка ти да спазва канона и разписанията на номенклатурата (т.е. клира). Човечеството е пример за един интересен процес на дисциплина, приемственост и бунт срещу тях.

По разбираеми причини (четейки думите ти за Контраренесанса) се сетих за чудесния роман Печатът :)
цитирай
18. gantree - :))
18.04.2009 16:39
Цитатът от Кенет Кларк възприемам ле-еко развеселен :))) Той, разбира се, е прав, погледнато от неговата страна на стотинката, но това изобщо не означава, че казаното от него е вярно. Преди време попаднах на един сборник, издание на Главно управление на архивите, ето този:
http://knigabg.com/index.php?page=book&id=5308
прочитането на който напълно опровергава възхитителните теории за католическия блясък в пред-ренесансова Европа. Впечатление по-скоро ми направиха неща, които изобщо не съвпадат с идеализирания от литературата и историографията образ на "най-дългата" република в историята на човечеството, и мислех да пиша за тези неща, но още не съм го направил. Не искам нищо лошо да кажа нито за католицизма, нито за няколкото велики имена на творци от онзи период, просто периодът изобщо не е това, което повечето ни съвременници днес ни уверяват, или са убедени, че е бил. Освен това в годините около и преди 1666-а Европа е била отвратително място за живеене, имам предвид както годините на "дългата чума", така и фаталистките и крайно деструктивни настроения, свързани с "годината на Звяра" и предстоящия Апокалипсис.

Поздрави.
цитирай
19. naumova - re: luben "Защото знаеше..."
18.04.2009 16:43
"Защото знаеше, че първосвещениците Го бяха предали от завист" Марко 15:10

Пилат не казва нищо повече от това, че е длъжен да спази закона и да отсъди, но че наказанието, което налага, е по волята на еврейските първосвещеници, която не може да пренебрегне.
В Евангелие от Йоан се казва:

"...ти не щеше да имаш над Мене никаква власт, ако ти не бе дадено свише; затова по-голям грях има оня, който Ме предаде на тебе" (19:11)

Законът е сляп инструмент. Грехът (Злото, Сатаната) го е задвижил чрез желанието (завистта).

Кенет Кларк казва точно това, което ти казваш. "Простото убеждение" е по-важно от наложеното задължение. Съгласна съм с двама ви. :))
цитирай
20. naumova - Здравей, Gan!
18.04.2009 17:04
Кенет Кларк е голям умник, ей богу, и той е развеселен. "Деятелната святост" като възглед (а и като практика) е нещо наистина впечатляващо и дало обилен плод. "Европа - както казваш - е била отвратително място за живеене" (абсолютно вярно). Въпросът, който идва (и остроумникът знае, че го задава), е: възможно ли е изкуството,духът, общественият живот да се развиват само като компенсация, без вътрешна сила в тях, без "дисциплина, приемственост, бунт срещу тях", както Любен казва.
цитирай
21. naumova - re: clan
18.04.2009 17:18
Мен по-специално винаги ме е занимавал въпросът за състоянието на духа - все едно къде и кога се проявява. Сравненията понякога ме утешават, понякога (все по-често) ме разгневяват. :)
Светли празници и на Вас в тия дни на надеждата и вярата!
цитирай
22. gantree - @ Валя
19.04.2009 11:22
Възможно е, най-кратко казано :))
Духът обаче не е нито "компенсация", нито пък "бунт", имам го предвид като движеща сила в развитието, за което питаш. Тези хора не са "бунтари", нито пък са поведени от желанието да "запълнят дупка", появила се в живота на едно или друго общество. Дори напротив, хората от този вид обикновено са суетни егоисти или сърдити циници със силно развито чувство за превъзходство и усещане за "различност". Днешните им събратя са не по-различни, и примерите за това са хиляди.

Христос Воскресе!
Поздрави.
цитирай
23. naumova - re: gantree
19.04.2009 12:45
Имаш предвид хората, за които да правят едно или друго не е вътрешна програма, предполагам. Съгласявам се с характеристиката, която им даваш - и някога, и сега. :)) Е, Микеланджело определено е друга работа.

Воистине воскресе!
Нека Бог бди над добрите ни помисли и дела!
цитирай
24. gantree - @ Валя
19.04.2009 13:54
Да, именно, макар че по-скоро не правещите "едно или друго", а хората "на изкуството", както повечето от нас ги наричаме. "Вътрешна програма", "дисциплина", "бунт", "протест" - абсурд, точно обратното е вътрешната им движеща сила. Хаос, безпорядък, пълен произвол и стремеж към самозатваряне, преливащи към егоизъм, надутост, едновременна гневност и към одобряващите, и към неодобряващите. За Микеланджело прекалено малко знам, имам само впечатления, но не мнение. Съдейки по това, че "историята винаги се повтаря", съм склонен да го възприема по същия начин, по който възприемам днешните му събратя. Духът, най-обобщено казано, е нещо тотално необяснимо и неподлежащо на разпознаване. От друга страна, при хората от този тип обикновено се намира разделението между "творец" и "занаятчия". Занаятчиите "творят по поръчка", какъвто е бил стандартния случай в онези векове. Творят в рамките на редица външни за тях обстоятелства, които днес са или напълно изчезнали, или влиянието им е по-скоро символично, и това също е един от основните неясни моменти, които пречат на впечатленията ми да се превърнат в мнение. За завиждане са такива "умници" като Кенет Кларк, които имат лекомислието да строят шаблони върху неща, за съществуването на които дори не могат да подозират.
цитирай
25. naumova - Gan, говорим за различни неща.
19.04.2009 16:16
Все пак, колкото и да го избягвам, отново се връщаме в разговора към Ренесансовата представа за "virtu" - собствено естество, "вътрешна програма" в саморазвиващи се системи, енергетична целенасоченост, жизнен импулс,изява на свободата на дееца,наречи го както искаш. Микеланджело е много близо до Макиавели във възгледа за дейната промяна на материята. После идват Лутер и Калвин с техния възглед за призванието, отнесен до всички човешки дейности. Това, само по себе си, иска друг разговор, който с удоволствие бих подхванала ,(за да затвърдя напълно впечатлението, че бягам от пряк политически разговор:))) в политическия си блог).

П. п. Навън заваля. Казват, че дъждът по Великден е благословен.
цитирай
26. tili - Христос възкресе!
21.04.2009 00:26
Образът на НИкодим в тази скулптурна група е автопортрет на Микеланджело. Ето до къде е стигнал Микеланьоло по пътя си на страдания, съмнения и на титаничен труд. Праща ни Господ такива хора понякога, за да ни покаже истинските човешки възможности!
цитирай
27. gantree - @ Валя
21.04.2009 11:20
Не, не мисля, че говорим за "различни неща". Най-вероятно говорим за едно и също, но го възприемаме и наричаме по различен начин. Ренесансовата представа за естеството, за свободата и за жизнения импулс просто не е "ренесансова". Това е християнската представа, в най-обикновен вид, и точно в контекста на това промяната, или изобщо състоянието на "материята" е без никакво смислено значение, като изключим чисто емоционалната страна на въпроса. Като казвам "християнската", нека да се знае, че нямам предвид разни безумни еретици от типа на Лутер и Калвин. От историята пък знаем добре разликата между варварските и цивилизованите общества - първите се самоуправляват със силата и победата на емоциите, а вторите - със силата и победата на разума, вкл. и на "колективния" такъв - това последното е и като препратка към една скорошна и с доста съмнителна ефективност победа на "колективния разум" в едно мъничко и измъчено общество от някогашни съмишленици. :))))

Поздрави.
цитирай
28. naumova - re: tili
21.04.2009 22:36
Наистина възкресе!
цитирай
29. naumova - re: gan
21.04.2009 23:06
Eй, че си инатлив! :)))
Едни от най-хубавите съчинения за Ренесанса и развитието на хуманитарната и политическата мисъл принадлежат на Петър Бицили, събрани в книгата "Европейската култура и Ренесансът".
цитирай
30. gantree - @ Валя
22.04.2009 11:53
Не е инат :)) Просто се опитвам да обясня това, което мисля. Може би е по-добре първо да обясня това, което знам, вследствие на което мисля нещата, които се опитвам да обясня :)) но няма да е кой знае колко интересно да го направя. Развитието на хуманитарната и политическата мисъл, казваш. Всъщност, какво по-точно представлява това развитие, погледнато дори и към днешна дата, след толкова много време, преминало под "благотворното" ренесансово влияние? Хуманитарната и политическата мисъл днес са стигнали - и то не изцяло, а само донякъде - до думите на Апостол Павел в Посланието му до Галатяните, 3:28: "... И няма вече юдеин, нито елин, няма роб, нито свободен, няма мъж, ни жена; защото ..." и т.н. Що за развитие (ренесансово?) е това, което дори само донякъде е стигнало до две хиляди, или пък до хиляда и петстотин години по-назад?

:)
цитирай
31. naumova - :))
22.04.2009 14:20
Оптимизмът на ренесансовите хуманисти е наивен. Напълно съгласна.
цитирай
32. gantree - :))
22.04.2009 17:08
Наивност може би не е точната дума. Идеал и мечта, вероятно.
цитирай
33. анонимен - mfqlpdlzREc
25.05.2011 02:56
No more s***. All posts of this qalutiy from now on
цитирай
34. анонимен - kKAMlCyWTwK
25.05.2011 15:01
Yr1Xl8 <a href="http://ritzdpusugjj.com/">ritzdpusugjj</a>
цитирай
35. анонимен - LMzcweaOGHkBGNGxZ
25.05.2011 16:19
Never seen a betetr post! ICOCBW
цитирай
36. анонимен - iHOEOJwUXeM
25.05.2011 19:26
mts56G , [url=http://siotqsvkeqwl.com/]siotqsvkeqwl[/url], [link=http://mkspahwigmnm.com/]mkspahwigmnm[/link], http://gqiriqpxbvjr.com/
цитирай
37. анонимен - oLvDRSwJWnPtKkWbIjg
26.05.2011 14:12
lPL6XD <a href="http://fgxeembchtsu.com/">fgxeembchtsu</a>
цитирай
38. анонимен - RQErOXGFa
26.05.2011 20:07
eZClJZ , [url=http://psytwweegkkl.com/]psytwweegkkl[/url], [link=http://xgasmqwjxcrm.com/]xgasmqwjxcrm[/link], http://yhkxjounqity.com/
цитирай
39. анонимен - SUdyjlqgIyIr
28.05.2011 17:04
W2BEFs <a href="http://pjyjtkimtuss.com/">pjyjtkimtuss</a>
цитирай
40. анонимен - cvsYfzOJ
28.05.2011 19:31
kgiGg8 <a href="http://ykfgezpkemxk.com/">ykfgezpkemxk</a>
цитирай
41. анонимен - WTorUarcQDXwN
31.05.2011 20:32
kpgviH , [url=http://mujjgsqxqhur.com/]mujjgsqxqhur[/url], [link=http://ylsjtjwouoic.com/]ylsjtjwouoic[/link], http://wefggrjxtkju.com/
цитирай
42. анонимен - whaWZPiGMiRzNt
01.06.2011 13:41
ddzHw6 , [url=http://pkflvylaqqgh.com/]pkflvylaqqgh[/url], [link=http://dgquwggklomt.com/]dgquwggklomt[/link], http://fgxbmstsskgd.com/
цитирай
43. анонимен - Are you as frustrated why your website traffic is low?
21.10.2012 02:47
Are you as frustrated why your website traffic is low?

What if there was simple wordpress seo plugin which can drive your naumova.blog.bg wordpress website traffic from zero to 55000 visitors/month...??

Don't believe see proof here: http://wp-seo-pressor.com

Google keeps changing it’s algorithm and knocking sites our of prime positions resulting in an immediate drop in sales…

…It really gets me frustrated!

I’d even moved all my sites across to wordpress (because that’s what google says is the best platform) and the results were only slightly better.

That was until I found WP SEO Pressor, it’s a simple plugin you can use to get #1 rankings in search engines and get free laser targeted traffic for your website…

…YEP that’s right, I installed it and started to get some incredible results, check them out here:

http://wp-seo-pressor.com

I noticed that your site naumova.blog.bg sits on wordpress and that this could possibly help you out…

…all you gotta do is install it and follow the steps you can see how I did it here:

http://wp-seo-pressor.com

Let me know how you go…

Regards, Kevin
цитирай
44. анонимен - Unbelievable , but I just found software which can do all hard work promoting your naumova.blog.bg website
21.10.2012 12:08
… Unbelievable , but I just found software which can do all hard work promoting your naumova.blog.bg website on complete autopilot - building backlinks and getting your website on top of Google and other search engines 1st pages, so your site finally can get laser targeted qualified traffic, and so you can get lot more visitors for your website.

YEP, that’s right, there’s this little known website which shows you how to get to the top 10 of Google and other search engines guaranteed.

I used it and in just 7 days…

…Well check out the incredible results for yourself -
http://magic-traffic-booster.com

I’m not trying to be rude here, but I believe when you find something that finally works you should share it…

…so that’s what I’m doing today, sharing it with you:

http://magic-traffic-booster.com

Take care - your friend Chris
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: naumova
Категория: Политика
Прочетен: 337825
Постинги: 26
Коментари: 643
Гласове: 1259
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол